Overflod af spilreklamer: – De er giften i mit liv

Mængden af reklamer for pengespil er stor - især i tv. Det frister ludomanerne. Og en del klager til Forbrugerombudsmanden.

Annonce

Chancen for at støde på reklamer for spil, hvis du går en tur på gaden, færdes på nettet eller tænder for fjernsynet, er stor.

Få de bedste odds. Vind store gevinster. Lav risiko. Hvem scorer det næste hjørnespark? Tænk, hvis du vandt

Men de mange reklamer gør livet svært for ludomaner, mener eksperter. Og spiludbydernes reklamer får også en del danskere til tasterne, viser henvendelser til Forbrugerombudsmanden og Spillemyndigheden, som TV2 ØSTJYLLAND har fået aktindsigt i.

 “Det, reklamerne gør ved mig, er, at jeg hele tiden bliver mindet om det

Marcus Mossalski Nielsen, ludoman, Randers

En af dem, der har det svært med de mange reklamer for spil, er den 19-årige handelsskoleelev Marcus Mossalski Nielsen fra Randers, der i dag står frem i en webdok på TV2 ØSTJYLLAND.

Allerede som 15-årig begyndte han at satse penge på tennis- og fodboldkampe via nettet. En jagt på spænding og hurtige penge, der har ført ham ud i gæld – og spilleafhængighed, som han i dag er i behandling for. I dag betegner han reklamerne som ‘giften i sit liv’.

– Det, reklamerne gør ved mig, er, at jeg hele tiden bliver mindet om det. Jeg bliver bedt om at forholde mig til spillet. De kører også gerne med en lille statistik, der underbygger det spil, de reklamerer for. Og det er så latterligt, siger Marcus Mossalski til TV2 ØSTJYLLAND.

Henrik, ludoman, Aalborg

Fortæller at så snart der kører en reklame i tv med mennesker der fortæller om de forskellige spillemaskiner og hvor gode de er, så kribler det i hans fingre. Han kender nemlig alle de maskiner som de snakker om, da han som ludoman har spillet på dem alle sammen.

Samtidig forklarer han at spillesider der kører deres reklame kampagne uden at komme ind på maskinerne og fortælle hvor fantastiske de er, ikke lokker på samme måde.

Han kan uden tvivl i stemmen fortælle at de mennesker som bliver brugt i reklamerne er ludomaner. Den viden de har om maskinerne, måden de snakker på, afsløre dem på stedet.

En fortæller at der nok kommer en ny maskine hver måned. Det er viden man kun får ved at sidde der alt for ofte.

En anden har vundet 600 kr ved at han satte maskinen på auto og gik i køkkenet for at smøre mad. Hvis man spiller for sjov og for at hygge sig, så sætter man ikke maskinen på auto og går i køkkenet.

En dame forklarer i detaljer og med julelys i øjnene hvad en maskine kan når man kommer ind i et spil. Henrik siger at han har spillet på samme maskine masser af gange og bestemt ikke kan gå så meget i detaljer som hun gør.

De er ludomaner hele banden, som får ussel mammon for at lokke andre ludomaner. De burde fandme skamme sig.

Den sidste reklame han nævner er den med manden der går rundt i en kæmpe spillehal og fortæller om at de har gamle spillemaskiner, siger pludselig:

Wow! Den står godt

Det er kun folk der spiller for tit som kender det udtryk, og det har kun et formål. Nemlig at lokke ludomaner ind og spille på maskinerne.

Klager over reklamer

Den 1. januar 2012 fik udenlandske spiludbydere lov til at konkurrere og reklamere lovligt i Danmark. I dag har 44 udbydere, ifølge Spillemyndigheden, licens i Danmark.

I årene efter, spilmonopolet blev brudt, har Forbrugerombudsmanden fået mere travlt med at kigge spiludbydere efter i sømmene på vegne af borgere, der henvender sig.

Læs også Jyske ludomaner lades i stikken

Fra 2014 til 2018 har Forbrugerombudsmanden set på 162 henvendelser fra borgere. Alle har handlet om pengespil på nettet og deres markedsføring eller vilkår. I 2019 har Forbrugerombudsmanden foreløbigt modtaget 34 henvendelser. Og der ses en lille tendens henover årene.

– Antallet af henvendelser til Forbrugerombudsmanden om spiludbydere er stigende, siger specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, Danielle Brisson Berggreen, til TV2 ØSTJYLLAND. 

Hun understreger, at man fra Forbrugerombudsmandens side ikke kan sige, om antallet af nye udbydere på markedet og antallet af klager hænger sammen.

I øjeblikket har Forbrugerombudsmanden otte sager med spiludbydere til vurdering. Danielle Brisson Berggreen slår dog fast, at det ikke er et udtryk for, hvorvidt spiludbyderne nødvendigvis har overtrådt markedsføringsloven.

Men sager har tidligere ført til kritik af spiludbyderes metoder. Så sent som i juni afgjorde Forbrugerombudsmanden for eksempel, at to spiludbydere havde brugte skjult reklame og overtrådt markedsføringsloven.

De to udbydere havde betalt en række portaler, der anmeldte kasinoer på nettet, for at lede trafik fra deres hjemmesider hen til spiludbydernes hjemmesider ved brug af reklamelinks.

Sådan holdes der øje med spilreklamerne

Markedsføring af spil er reguleret både i spilleloven og i markedsføringsloven.

Spillemyndigheden, der er en styrelse under Skatteministeriet, fører tilsyn med spiludbydernes markedsføring efter spilleloven. En lov, der blandt andet siger, at spil ikke må fremstilles som underholdningstilbud, og at gevinstchancer skal fremstilles korrekt.

Forbrugerombudsmanden holder øje med, om udbyderne overholder reglerne efter markedsføringsloven, som er de mere generelle regler for at reklamere i Danmark. For eksempel, at man ikke må lave skjult reklame.

Kilder: Retsinformation/Spillemyndigheden

‘Min datter er ludoman’

Men der er også klager, som ikke ender hos Forbrugerombudsmanden eller Spillemyndigheden. Lige nu reklamerer bybusserne i Aarhus for spiludbyderen Mr. Green. Det har fået en ludomani-pårørende til at klage til trafikselskabet Midttrafik.

TV2 ØSTJYLLAND er i besiddelse af klagen.

– Er det virkelig nødvendigt, at busserne skal køre rundt med reklamer for spil (…) Jeg har en datter, der er ludoman. Jeg bliver dybt forarget, at Midttrafik skal reklamere for spil,

skriver klageren, som ikke vil have sit navn frem af hensyn til datteren.

Snart vil det være slut med at se reklamer for spil og kviklån i busser, der kører for NT. Arkivfoto: Claus Søndberg

I svaret, som TV2 ØSTJYLLAND også er i besiddelse af, skriver Midttrafik, at et reklamebureau står for salget af reklamepladser på busserne, og at Midttrafik derfor ikke har nogen indflydelse, så længe loven overholdes. 

Fyrer op under spilletrangen

Thomas Marcussen er klinisk psykolog og klinikleder på Forskningsklinikken for Ludomani på Aarhus Universitetshospital. Han mener, spiludbydernes markedsføring kan virke som rekruttering af spillere, og han undrer sig især over antallet af reklamer for spil, som vises i tv omkring sportsbegivenheder.

Fakta:

10.000 ludomaner i Danmark

125.000 med et problematisk forhold til spil

19.255 registrerede i Rofus.nu

Særligt ludomaner bliver, ifølge Thomas Marcussen, stærkt påvirket. Og det kan ligefrem få konsekvenser i et behandlingsforløb, vurderer han. 

– Det fyrer op under en voldsom spilletrang. Og det kan komplicere behandlingen, for det er umuligt at undgå at blive konfronteret med reklamer, mens man går i behandling, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.

Han bakkes op af Michael Bay Jørsel, der er centerleder hos den selvejende institution, Center for Ludomani. Han betragter de mange reklamer for spil som en ‘tsunami’, der vælter ind over os. Og derfor kunne han godt tænke sig, at markedet blev reguleret hårdere.

Læs også Ny behandling til ludomaner

– Det er mange år siden, jeg har set tobaksreklamer, fordi tobak skaber afhængighed. Det er heller ikke sådan, at det vælter ud med reklamer for alkohol. Spil skaber også afhængighed. Så skal der være reklamer, skal det være i et anderledes moderat tempo. Lige nu er det ude af proportioner, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.

Branchen vil forbedre sig

I fjor blev spiludbyderne pålagt fra politisk side at lave et kodeks, der skal gøre, at færre bliver afhængig af spil. I juni trådte så et nyt adfærdskodeks udfærdiget af branchen selv i kraft.

Aftalen indeholder retningslinjer for markedsføring, men intet om at nedbringe antallet af reklamer generelt. Branchen erkender dog, ifølge aftalen, at antallet af tv-reklamer har nået ‘et højt niveau’. Og der skal derfor arbejdes på at reducere antallet af reklamer i tv.

For at få et billede af, hvor meget tv-reklamer for spil kan fylde, talte TV2 Østjylland spil-reklamerne i pausen i fodboldkampen mellem Brøndby og AGF den 25. august 2019. Pausen varede 15 minutter. Resultatet kan ses herunder.

Ifølge Morten Rønde, der er direktør for onlinegamlingudbydernes brancheorganisation, DOGA, er der endnu ikke kommet en løsning på at nedbringe antallet af reklamer. Branchen kigger til gengæld på, hvordan der reklameres.

– Vi vil gerne kigge på indholdet i tv-markedsføring. Og vi vil også gerne kigge på, hvornår tv-reklamerne bliver sendt, så de ikke bliver sendt direkte op ad unge-udsendelser og op ad kviklånsreklamer, siger Morten Rønde til TV2 ØSTJYLLAND.

PsykiatriLudomaniOverflod af spilreklamer: - De er giften i mit...

Sur uden grund? Se her hvad du skal gøre

Dårligt humør? Så har du en rigtigt god grund...
Annonce
Annonce

Fik du ikke læstSE HER
Anbefalet til dig